bepaald onderwerp: wordt het een essay, een presentatie of een documentaire? Voor de docenten is dit nog wel een uitdaging, want hoe beoordeel je de getoonde kennis inhoudelijk goed als die in verschillende vormen aangeleverd wordt(appels en peren)? Het implementeren van udl en flexibel onderwijs heeft dus zeker gevolgen voor opleidingen. denk aan het toets- en examensysteem, studiemateriaal en veranderingen ten aanzien van colleges en samenkomsten. dat vraagt de nodige organisatorische en logistieke aanpassingen. naast deze ‘hobbels’ zijn er -hopelijk- ook voordelen voor de opleiding. Flexibilisering en een gepersonaliseerde manier van studeren zorgen als het goed is ook voor minder uitval én minder extra aanpassingen en ondersteuning voor individuele studenten. en wie weet bij veel studenten ook tot een hoger studietempo, omdat ze dankzij udl met meer plezier studeren. eén oplossing helpt meer studenten terugkomend op het voorbeeld van de mantelzorgende student. Hoe help je die student vanuit het udlprincipe? martine benadrukt dat bij het oplossen van een specifieke persoonlijke ondersteuningsbehoefte er altijd naar een gemene deler gezocht wordt waar mee je meteen een grote groep studenten helpt. Zoals bijvoorbeeld het zowel digitaal als fysiek aanbieden van de lesstof. de digitale vorm neem je dan op. Zo kan niet alleen de mantelzorgende student op een zelfgekozen moment (digitaal) studeren, maar ook de student met een (stofwisselings)ziekte die snel moe is en geen hele dagen naar school kan komen. Ik vraag ter afsluiting wat er maatschappelijk nodig 24 is om inclusief onderwijs te ondersteunen en dat extra duwtje in de rug te geven. Volgens martine is het onderwijs juist een heel geschikte plek om dit proces te starten en te blijven pushen. Het onderwijs raakt uiteindelijk niet alleen de student, maar ook het bijbehorende gezin, de docenten en de maatschappij als geheel. UNIvERSaL DESIgN fOR LEaRNINg: vERSCHIL IS DE NORm toegankelijk inclusief onderwijs is mogelijk met udl, waarbij je de diversiteit als uitgangspunt neemt. een onderwijsontwerp dat rekening houdt met de verschillende leerstijlen, talenten en mogelijke belemmeringen. minder ad-hoc aanpassingen, minder kosten en meer studiesucces. 1. Het aanbieden van informatie op verschillende manieren. 2. Het controleren van voortgang op flexibele wijze. 3. Het vergroten van betrokkenheid via verschillende leerstrategieën. meer over de uitkomsten van de udlstudiemiddag en udl zelf vind je hier: https://ecio.nl/ nieuws/terugblik-studiemiddag-ontwerpen-inclusievere-leerroutes-met-udl/ Hier vind je udl best practices uit o.a. Vlaanderen, waar ze al een stapje verder zijn: https:// ecio.nl/nieuws/implementatie-van-udl-internationale-best-practices/
25 Online Touch ADHD VROUWENCAFE ONLINE Home